Saturday, April 17, 2010


Cerita ini menarik perhatian ku...bagaimana Rasullah s.a.w bersabar dalam berdakwah...

Pada suatu hari Ubay bin Khalaf pergi menemui Nabi Muhamad s.a.w. membawa tulang yang sudah lapuk, lalu berkata: " Hai Muhamad, engkau mengira bahawa Allah akan membangkitkan tulang." Kemudian diramas-ramasnya tulang tersebut dengan tangannya lalu ditiupkan ke udara ke arah Rasullah. Ya Allah...

Hal ini dijawab dalam Al-Quran:

surah Yassin ayat 78-79:

bermaksud : " Dan dia membuat perumpaan bagi Kami; dan dia lupa kepada kejadiannya, ia berkata: " Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-belulang yang telah hancur luluh?" Katakalah : 'Ia akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakanya kali yang pertama. Dan ia Maha Mengetahui tentang segala makhluk."

Ajakan Nabi Muhamad pertama kali ialah agar mempercayai KeEsaan Allah ( Tauhid). Kedua, peringatan terhadap adanya Tuhan selain berhala-berhala mereka. Mengenai hari kebangkitan dan bagi mereka adalah tidak masuk akal dan sukar mempercayainya.

Apa yang saya pelajari dahulu bahawa, orang-orang Quraisy ini bimbang dgn khabar bahawa adanya hari kebangkitan. Islam melarang mereka melakukan perkara2 seperti minum arak, berjudi, berzina dan sebagainya yang sudah menjadi kebiasaan dlm kehidupan mereka. sudah tentu mereka tidak ingin mempercayai wujudnya hari tersebut.

mereka sememangnya tahu bahawa Allah itu wujud. Namun, mereka merasa berat untuk meninggalkan apa yang telah diturun dari nenek moyang mereka. apabila kita memikirkan tentang alam kubur, pasti kita akan bimbang..kerana hanya tinggal seorang diri di dalam kubur yang gelap..hanya amalan dan doa anak2 yang menemani kita..Ya Allah...

Sekian..Terima Kasih..

Wallahu a'alam...

No comments:

Post a Comment